Upptäck satsningarna på länets bibliotek

Nu kan du inspireras av hela länets satsningar på biblioteken genom att läsa rapporten Stärkta bibliotek i Gävleborgs län. Den nya rapporten samlar alla Stärkta bibliotek-projekt från Gävleborgs län på ett och samma ställe.

Under de senaste fem åren har folkbiblioteken i Gävleborgs län genomfört 62 utvecklingsprojekt tack vare Kulturrådets uppdrag "Stärkta bibliotek". Nu finns alla dessa satsningar samlade i rapporten ”Stärkta bibliotek i Gävleborgs län: vad en satsning på folkbiblioteken har för effekt, nytta och värde”.

Rapporten är skriven av Catarina Jacobsson på uppdrag av Region Gävleborg. I rapporten belyser vi insatser som utökade öppettider, förbättrade digitala tjänster och en mängd nya aktiviteter för besökare i alla åldrar. Här finns mängder av goda exempel på hur statliga medel kommer gävleborgsborna till del.

– Vi är glada att ha kunnat ta fram den här rapporten och tacksamma att personalen på länets bibliotek bidragit med sina berättelser och erfarenheter av ”Stärkta bibliotek”. I rapporten finns goda exempel på hur vi kan samverka i länet för att ge invånarna ännu bättre biblioteksupplevelser, säger Ulla Nyberg, verksamhetsutvecklare bibliotek i Region Gävleborg.

För dig som vill läsa mer om projekten som genomförts på länets folkbibliotek finns rapporten i sin helhet i digital form. Där hittar du också information om hur du kan få tag på fysiska exemplar av rapporten.