Ett jämställt Gävleborg – varför, hur och för vem?

Länsstyrelsen Gävleborg fick i december 2022 i uppdrag av regeringen att ta fram en länsövergripande strategi för jämställdhetsintegrering för perioden 2024–2027. Ett jämställt Gävleborg har tagits fram i dialog med en bred representation från länet. Utifrån kunskapsunderlag och dialoger som förts ser Länsstyrelsen att tre utmaningar bör fokuseras på under strategiperioden: Könstraditionella utbildningsval, En könssegregerad arbetsmarknad, Att använda våld och bli utsatt för våld.

Jämställdhetsutmaningarna som lyfts i strategin berör olika grupper av flickor och pojkar, kvinnor och män, och icke-binära som bor i Gävleborg. Varje utmaning följs av en problembeskrivning ur ett jämställdhetsperspektiv och förslag på insatser som kan bidra till förändring. Strategin kan användas för att möjliggöra prioriteringar i pågående jämställdhetsarbete, liksom att initiera eller fördjupa arbetet med jämställdhetsintegrering.

Länsstyrelsens förhoppning är att denna strategi kan ge inspiration till att genom sin verksamhet bidra i arbetet för ett mer jämställt Gävleborg. Länsstyrelsen kan erbjuda stöd till kommuner och regionala myndigheter i arbetet med jämställdhetsintegrering, bland annat utifrån utmaningarna i Ett jämställt Gävleborg. Stödet riktar sig till dig som har ett strategiskt uppdrag att utveckla kommuners och regionala myndigheters arbete för jämställdhetsintegrering.

Kontakta Länsstyrelsen genom nedanstående mejladress och ange vilket uppdrag du har och vad du vill ha stöd i att utveckla: enheten.for.social.hallbarhet.gavleborg@lansstyrelsen.se

Från den 8 mars hittar du Ett jämställt Gävleborg här: Jämställdhet, Länsstyrelsen Gävleborg (lansstyrelsen.se)