Machofabriken – ett redskap för jämställdhetsarbete

Machofabriken består av material i form av filmer, övningar och samtalsunderlag som kan användas tillsammans med ungdomar (13-25 år) för att stötta samtal om normer och värderingar. Det ger möjligheten att reflektera över ämnen som våld, sexualitet, vänskap och relationer med mera.

Materialet kan användas av lärare på ordinarie lektioner eller på fritidsgårdar som en del av verksamheten.

Kvinnojouren Blåklockan i Gävleborg har under nästan två års tid arbetat med Machofabrikens material i högstadieskolor i Gävleborg. Målet har varit att förebygga negativa mansnormer, för att det i sin tur ska leda till mindre våld, kränkningar och psykisk ohälsa hos både killar och tjejer. Under två års arbete har Kvinnojouren Blåklockan nått flera hundra högstadieelever i flera kommuner i länet. Arbetet möjliggjordes av ett Idéburet offentligt partnerskap IOP mellan Kvinnojouren och Hållbarhetsnämnden, Region Gävleborg.

Arbetet har pågått under snart två år och Blåklockan har besökt högstadieskolor i flera kommuner i länet och nått flera hundra elever.

Machofabrikens webbplats.

Machofabriken ägs tillsammans av organisationerna MÄN och Unizon.