Besök i konstnärsateljén där tjejerna skapar sina egna konstverk. Foto: Luul Mohamud, Rädda Barnen.

Rädda Barnen och Gävle kommun samarbetar för att stärka barns möjligheter till delaktighet i utformningen av det offentliga rummet

Rädda Barnen driver sedan flera år tillbaka tjejgrupper i Gävle med syfte att stärka tjejers egenmakt, kunskap om sina rättigheter och möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid. Gruppträffarna ska också öka deltagarnas mod att våga ingå i nya sammanhang och miljöer. Träffarna utgår från barns rätt till delaktighet och formas därför av deltagarna själva tillsammans med ledare på plats.

Under 2023 har Rädda Barnen ingått ett samarbete med Gävle kommun för att arbeta långsiktigt med att öka förutsättningarna till trygghet i en särskild stadsdel i kommunen. Samarbetet syftar särskilt till att öka barns och då särskilt tjejers möjlighet till delaktighet i utformningen av trygghetsskapande åtgärder både i stadsdelen specifikt men också kommunen i stort. Samarbetet innebär att Rädda Barnen utöver sin ordinarie verksamhet i tjejgrupperna också verkar som en referensgrupp för detta. Genom en nära dialog mellan Gävle kommun och Rädda Barnen kan båda parter få möjlighet att lyfta vilka frågor som referensgruppen ska behandla. Fokus ligger dock på frågor kopplade till samhällsutveckling och stadsplanering.

Inom ramarna för detta samarbete har tjejgruppen fått möjlighet att medverka i planering och skapande av den offentliga konsten i stadsdelen. Barnen i tjejgruppen har tillsammans med en konstnär gjorts delaktiga i processen kring framtagandet av ett konstverk. Barnen har fått delta hela vägen från idé till genomförande genom att föreslå och bestämma motiv, ha workshop med konstnären samt skapa egna konstverk med samma metodik som slutresultatet. Inom ramen för detta fick barnen även möjlighet att besöka konstnärens ateljé, vilket många tyckte var väldigt roligt och spännande. Allt med syfte att barnen ska få ökade möjligheter att bli mer delaktiga i de initiativ som äger rum i stadsdelen och ha inflytande i en utomhusmiljö som också representerar dem.

Det färdiga konstverket som nu hänger utanför ingången till Andersbergs idrottshall. Foto: Luul Mohamud, Rädda Barnen.

Samarbetet har resulterat i att man nu på idrottshallens utsida kan se konstverket Woman can, framtaget av konstnären Maria Lewis tillsammans med Rädda Barnens tjejgrupp. Konstverket föreställer an basketspelande tjej och är gjort helt av flaskkapsyler. Ta en titt om du har vägarna förbi!

Läs mer om den offentliga konsten i Andersberg här: Konst och kultur i stadsdelen – Gävle kommun (gavle.se)