Stärkt föräldrastöd i Arbrå och Kilafors

Stärkt föräldrastöd i Arbrå och Kilafors är ett förebyggande arbete i samverkan mellan BVC i Arbrå och Kilafors samt socialtjänstens familjebehandlare i Bollnäs kommun. Verksamheterna har gemensamt utvecklat ett gemensamt arbetssätt för att nå barn och föräldrar med riktat stöd tidigare än vad som görs idag. Arbetssättet med gemensamma hembesök av BVC-sköterska och familjebehandlare testas nu och utvärdering presenteras våren 2026.

Flera studier visar att hembesöksprogram med gemensamma hembesök av BVC-sköterska och familjebehandlare har positiva effekter på barnens hälsa och förstärker möjligheterna till tidigt, samordnat stöd för familjerna. Studierna har även påvisat att föräldrarnas psykiska hälsa påverkas positivt vilket leder till bättre möjligheter för god anknytning till barnet.

Framgångsfaktorerna handlar om att arbeta personcentrerat; att se förutsättningarna runt det enskilda barnet, att identifiera skydds- och riskfaktorer i familjen och omgivningen och se behoven hos just det barnet. Det handlar vidare om jämlikhet; alla barn har inte samma förutsättningar, vissa behöver mer och från fler och vikten av tidig upptäck och samordning kring dessa barn.

Nu testas och utvärderas ett gemensamt utvecklat arbetssätt för hembesök i Arbrå och Kilafors i Bollnäs kommun. Arbetet har startat under våren 2024 och planeras att pågå till våren 2026 då en utvärdering kommer att presenteras.

Stärkt föräldrastöd i Arbrå och Kilafors genomförs som en social investering och delfinansieras av sociala investeringsmedel vid Region Gävleborg.