Skapa nya arbetssätt genom samverkan

Nu kan din verksamhet ansöka om medel för att utveckla och skapa nya arbetssätt tillsammans med era samverkanspartners. Stärkt föräldrastöd i Arbrå och Kilafors är ett exempel på en social investering där Region Gävleborg och Bollnäs kommuns socialförvaltning samverkat och tagit ett viktigt steg i att kunna erbjuda ett mer omfattande och samordnat stöd till föräldrar.

– Sociala investeringsmedel är en unik möjlighet för verksamheter att utveckla, testa och utvärdera förändrade arbetssätt i samverkan. Det vi vill uppnå är hållbara arbetssätt som ger bättre effekter för både oss och för de som vi finns till för. Därför ges möjlighet till delfinansiering, men också stöd och vägledning i och inför arbetet av oss i stödgruppen, säger Emma Mårtensson, samordnare för sociala investeringar.

Ett exempel är det pågående arbetet i Arbrå och Kilafors, där Region Gävleborg barnavårdcentraler och Bollnäs kommuns socialförvaltning har ett nära samarbete och genomför gemensamma hembesök.

– Ett nära samarbete mellan olika professioner skapar förutsättningar att ge familjerna ett bra stöd över tid, säger Linda Carlqvist, vårdenhetschef Arbrå och Kilafors Din Hälsocentral.

– Vi jobbar med friskfaktorer för att på sikt förhindra svårigheter med skolgång, familjeproblem, utanförskap med mera, menar Kristina Andersson, verksamhetschef IFO, Bollnäs kommun.

Arbetet  bygger på idén om att utöka BVC:s hembesök med socialtjänstens expertis. Genom att BVC-sköterska och familjebehandlare samarbetar kan de erbjuda familjerna ett mer omfattande och samordnat stöd. Målgruppen för det nya arbetssättet är förstagångsföräldrar och totalt beräknas cirka 50 barn med föräldrar att vara med.

– Det har varit gynnsamt och av stor vikt att vi har lagt mycket tid på att gemensamt planera och samordna arbetet. Ett förarbete har varit nödvändigt för att bli trygga med varandra samt att bli införstådda med varandras olika uppdrag och kulturer, säger Sofia Rudman Palm, projektledare på primärvården Södra Hälsingland.

Detta initiativ är ett viktigt steg mot en mer jämlik vård. Genom att erbjuda ett mer omfattande och samordnat stöd till familjer hoppas man kunna minska risken för barns utsatthet.

– Vi har fått positiv respons, alla familjer har tackat ja till våra besök. Det har blivit bra besök där vi med våra olika perspektiv kompletterar varandra, berättar Lena Eriksson, BVC-sköterska Arbrå och Kilafors Din Hälsocentral samt Eva Clahr, familjebehandlare Bollnäs kommun.

Stärkt föräldrastöd i Arbrå och Kilafors genomförs som en social investering och delfinansieras av sociala investeringsmedel vid Region Gävleborg.

Läs mer: Vill ni genomföra en social investering? – Samverkanswebben