Utvecklingsmedel för god och jämlik hälsa

Hållbarhetsnämnden utlyser utvecklingsmedel till utvecklingsarbeten för god och jämlik hälsa. Alla regionfinansierade verksamheter kan ansöka om medel för att finansiera utvecklingsarbeten så som exempelvis utvecklade analyser, förbättrade arbetssätt, eller framtagande av metoder och material som syftar till främjande av livsvillkor, likvärdiga möjligheter eller jämlik hälso- och sjukvård och tandvård.

För vad kan ansökan göras?

Några exempel:

• Nya arbetssätt för förebyggande och främjande arbete riktat till grupper med större risk och sårbarhet för psykisk och fysisk ohälsa
  • Nya arbetssätt för att påbörja eller förstärka uppsökande arbete för att få fler att delta i screeningprogram
  • Framtagning av material för att säkerställa att alla patienter får, och kan ta till sig av, information om sin vård och sina möjligheter
  • Öka kompetensen om normkritik och likabehandling hos ledning och personal i samtliga verksamheter
  • Analysera verksamhetens uppdrag, utbud, utförande, resultat och effekt ur ett jämlikhetsperspektiv: vilka nås/nås inte av verksamheten? Ger verksamheten olika effekter för olika grupper?

För fler tips om möjliga utvecklingsarbeten se:

Utvecklingsmedel till utvecklingsarbete

Exempel på utvecklingsarbeten att inspireras av

Vem kan ansöka och hur mycket?

• Alla regionfinansierade verksamheter kan ansöka om utvecklingsmedel för god och jämlik hälsa.
  • Ansökan kan omfatta max 80 000 kronor. I undantagsfall kan högre summor godkännas.

Hur görs ansökan?

När ska utvecklingsarbetet genomföras?

Utvecklingsarbeten genomförs utifrån verksamheternas egen planering, men återrapporteras senast juni 2025.

Mall för återrapportering (docx)

Var hittar jag mer information?

Mer information finns i rutinen Utvecklingsmedel för god och jämlik hälsa, Region Gävleborg – Platina id 09-721253 (pdf)

Hanna Höghielm
Avdelningschef vid avdelning folkhälsa och hållbarhet
Regional utvecklingsförvaltning, Region Gävleborg