Knut Thorbjörnsen har fått flera vetenskapliga priser för sin forskning.

Ny forskning kan rädda liv, Gävleläkare bakom upptäckt

Kärlkirurgen Knut Thorbjørnsen på Gävle sjukhus har i sin forskning sett hur en mindre till synes ofarlig utvidgning av stora kroppspulsådern kan leda till livshotande sjukdomstillstånd på sikt.

Upptäckten har publicerats i doktorsavhandlingen Aspects of subaneurysmal aortas in a screening setting (pdf) och har nu lett till nya rekommendationer för pulsåderscreening i både Sverige och Europa. Knut Thorbjørnsen har fått flera vetenskapliga priser för sin forskning.

Pulsåderbråck i buken är en livshotande sjukdom som drabbar främst äldre män. För de män där pulsåderbråcket brister avlider åtta av tio personer. Om sjukdomen upptäcks tidigt går det att operera med goda resultat. Därför har Sverige och flera andra länder infört screening av 65-åriga män för att upptäcka bråck på stora kroppspulsådern.

Kan inte längre ”ignoreras”

Men både i Sverige och internationellt har det funnits oklarheter hur sjukvården ska hantera personer med en mindre utvidgning av kroppspulsådern på 25 till 29 millimeter, så kallad subaortaaneurysm. Utvidgningen klassas som sjukdom när den är minst 30 millimeter.

Knut Thorbjørnsen är till vardags överläkare och kärlkirurg på Gävle sjukhus. Han har i sin doktorsavhandling studerat 60 000 äldre män som genomgått screening i Gävleborg, Dalarna, Sörmland och Uppsala. De 1 020 män som hade en mindre utvidgning av kroppspulsådern, subaortaaneurysm, har i forskningssyfte kontrollerats i upp till 15 år.

– Vår forskning visar att denna subgrupp inte kan ignoreras som man tidigare gjort. En betydande andel av dessa män utvecklar med tiden ett operationskrävande pulsåderbråck i buken. Om de männen friskförklaras vid 65 års ålder riskerar de att avlida av ett brustet pulsåderbråck senare i livet, säger Knut Thorbjørnsen och fortsätter:

– Eftersom medellivslängden ständigt ökar blir det allt viktigare att följa denna subgrupp. Därför rekommenderas fortsatt screening av män med subaortaaneurysm.

En ultraljudsundersökning av pulsådern kan upptäcka pulsåderbråck.

Nya rekommendationer i Europa

Forskningsresultatet har nu lett till förändrade rekommendationer för pulsåderscreening i både Sverige och internationellt. De europeiska riktlinjerna har stärkts och tydliggjorts förklarar Knut Thorbjørnsen:

– Det känns fantastiskt att se att vårt arbete påverkar hur den här sjukdomen hanteras och att vi bidrar till en bättre vård för personer med pulsåderbråck i hela Europa.

Hans forskning har även belönats med flera vetenskapliga priser och väckt internationell uppmärksamhet.

– Det känns fantastiskt att få denna uppmärksamhet. Det är glädjande att se att vårt arbete faktiskt gör skillnad och att vi bidragit till att vården utvecklats och förbättrats.

Unikt för ett länssjukhus

En viktig forskningspartner har varit forskningsgruppen Uppsala Vascular Research group.

– På vår lilla kärlkirurgiska avdelning på Gävle sjukhus har det producerats sex doktorsavhandlingar som berör pulsåderbråck på 15 år. Det är unikt för ett länssjukhus i Sverige. Det är tack vare vårt goda samarbete med forskningsgruppen på Uppsala universitet, säger Knut Thorbjørnsen.

Forskningen om pulsåderbråck har kunnat genomföras tack vare ekonomiskt stöd från Centrum för forskning och utveckling (CFUG) i Region Gävleborg.

– Det är glädjande att vår forskningsmiljö i Region Gävleborg har bidragit till att Knut Thorbjørnsen prisats. Kirurgin i Gävleborg är en mycket forskningstät specialitet och det är smått fantastiskt att forskningen vid den kärlkirurgiska avdelningen är så framgångsrik, säger Caroline Björck, docent och chef för CFUG.