Delaktighet för personer med intellektuell funktionsnedsättning

Region Gävleborg genomför i samverkan med Högskolan Gävle forskningsprojektet ”Boendepersonalens roll i att främja delaktighet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning.”

Projektet består av fyra delstudier vilka avser att ge en djupare förståelse för personalen på särskilt boende för LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade), deras organisatoriska och sociala arbetsmiljö, känsla av sammanhang i arbetet, samt deras syn på delaktighet och uppdraget att främja detta.

Projektets första studie syftar till att undersöka personalens syn på sin yrkesroll och uppdraget att främja delaktighet. Denna studie är planerad att färdigställas under år 2024. Kommande tre studier avser att undersöka personalens arbetsmiljö och känsla av sammanhang i arbetet.

Forskningsprojektet finansieras av region Gävleborg.