Följeforskning av uppstarten av MiniMaria-mottagning

En av FoU välfärds utredare ingår i en forskargrupp vid Högskolan Gävle som bedriver följeforskning av uppstarten av MiniMaria mottagningen i Sandviken.

Mottagningen ska ha ett upptagningsområde från Sandviken, Hofors och Ockelbo men ligger i Sandvikens kommun och ska möta ungdomar och unga vuxna med olika former av skadligt bruk och beroende.

Det som gör mottagningen extra intressant att studera är att det är en mottagning där Region Gävleborg och Sandvikens kommun jobbar integrerat så att den person som söker stöd får hjälp med sina samlade vårdbehov på samma ställe. Detta är länets första integrerade verksamhet och studeras i syfte att lära av processen kring att starta upp och driva verksamheten i samverkan.

Forskargruppen analyserar nu resultat för hur samarbetet mellan huvudmännen har fungerat, nästa steg är att undersöka på hur det har fungerat i personalgruppen och att undersöka hur brukare och föräldrar till brukare upplever hjälpen.

Läs gärna mer om erfarenheter från forskningsprojektet: Checklista för att öppna en integrerad Mini-Maria mottagning (pdf)