Ambulans – beställning
Beställarkriterier, beställarblankett och ordinationslista vid ambulanstranspoprter. Samverkan nattetid. Ambulansbeställning ska ske vid de transporter där patienten är i behov av någon form av sjukvårdinsats (övervakning, medicinsk behandling eller medicinsk omvårdnad)
Checklista ambulansbeställning (pdf)
Syftet med rutinen är att ge underlag till sjukvårdspersonalen vid beställning av ambulanstransport. Rutinen gäller för ambulanstransporter från vårdinrättning eller mellan vårdinrättningar inom Region Gävleborg där patienten bedöms ha ett vård- eller övervakningsbehov.
Beställarblankett Ambulanssjukvården Gävleborg – Platina id 09-51087 (pdf)
Utgör underlag och ska vara ifyllt vid beställning. Lämnas till ambulansbesättningen.
Ordinationslista vid ambulanstransport – Platina id 09-51088 (pdf)
Ordinationsbladet skall överlämnas till ambulanssjuksköterskan, medfölja patienten och utgöra journalhandling
Hembesök nattetid - Ambulanssjukvården och Primärvårdenhembesök – Platina id 09-129399 (pdf)
Rutin för ambulanssjukvården och primärvården i Region Gävleborg.
Beställning av liggande sjukresor utan vårdbehov
Boka liggande eller sittande sjukresa: 0771-38 39 40.
Alternativt mejla till: bokning.serviceresor@regiongavleborg.se
Mejlet hamnar i turordning tillsammans med de som ringer och bokar resorna. Det innebär att mejlet besvaras lika fort som ett vanligt samtal. Mejlar man när beställningscentralen är stängd besvaras det så fort beställningscentralen öppnar.
Observera att bokning av sjukresa nattetid görs direkt till taxi.
Sjukresor kan oftast tidsbeställas och planeras bättre än en ambulanstransport.
Exempel på patienter som kan åka liggande sjukresa:
- Patienter utan vårdbehov som ska till hemsjukhus för att skrivas ut. Om dessa inte kan skrivas ut på plats så är sjukresa första alternativ.
- Patienter med vilande PVK utan vårdbehov.
- Per orala läkemedel som patient klarar av att hantera själv och utan annat vårdbehov.
Dessa uppgifter behövs för att kunna boka resan:
- Namn.
- Födelsenummer eller kundnummer.
- Var ska kunden hämtas.
- Var ska kunden åka.
- Hur många är det som åker.
- Hjälpmedel/chaufförsservice.
- Vilken dag och tid.