Lasix Retard 30 mg och 60 mg – kommande avregistrering

Lasix Retard 30 mg och 60 mg kommer att avregistreras 1 april 2025. Det innebär att det inte längre kommer finnas furosemid i depotberedning som godkänt läkemedel. Alla Lasix preparat kommer att sälja slut i december 2024, förutom Lasix Retard 60 mg 100 kapslar/för som förväntas ta slut under feb/mars 2025.

I Region Gävleborg har 721 individer hittills (240828) fått recept på Lasix Retard.

Observera att dessa patienter kommer att behöva nytt recept på annat vätskedrivande läkemedel. Inget automatiskt utbyte sker mellan beredningsformerna depottablett och vanlig tablett på apotek.

Apotekstjänst brukar skicka ut informationsbrev till enheter med förskrivningar av dosdispenserade läkemedel som påverkas av exempelvis avregistreringar. I utskicket specificeras vilka patienter som det handlar om för respektive vårdenhet. Det är viktigt att uppmärksamma dessa brev för att inte riskera att patienter blir utan behandling.

Alternativ

Furosemid i beredningsformerna tablett (20, 40 och 500 mg) och orala droppar (10 mg/ml) finns fortsatt tillgängligt.

I de fall behovet inte kan tillgodoses av godkända läkemedel i Sverige finns möjlighet att ansöka om licens då Lasix Retard kommer finnas tillgängligt i vissa EU-länder även efter årsskiftet.

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se