Mpox: Skyddsåtgärder och rutiner

Region Gävleborg följer utvecklingen av mpox (tidigare apkoppor) och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men vid misstänkta fall utgår man från den högre smittsamhetsgraden eftersom man inte vet vilken klad det är. Det innebär skyddsutrustning med både andningsskydd och visir.

Läs mer i smittskyddsläkarnas smittskyddsblad

Vid misstänkta fall

• Skyddsutrustning med både andningsskydd och visir. Det är inte nödvändigt att punktera blåsan vid provtagning.
  • Kontakta infektionsjour/bakjour om handläggning vid misstänkta fall.
  • Epidemiologi ska efterfrågas gällande utlandsresor.
  • Diagnostik sker via UAS, Uppsala Akademiska sjukhus.

─ Vi har en utsedd grupp som träffas kontinuerligt för att följa utvecklingen av Mpox och vi har kontinuerliga möten med Folkhälsomyndigheten. Vi återkommer med mer information successivt, säger Annika Hillgren Mattsson.

Mer information

Mpox (apkoppor) - Region Gävleborg (regiongavleborg.se) (innehåller bland annat rutinen)

Mpox – Samlad information — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Frågor och svar om vaccination mot mpox — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)