Vaccination mot vattkoppor och bältros: Remissförslag och vägledning

Folkhälsomyndigheten konstaterar att vattkoppor uppfyller kriterierna för ett nationellt vaccinationsprogram. Ett förslag går därför ut på remiss till de instanser som berörs. Folkhälsomyndigheten har även tagit fram en vägledning om vaccination mot bältros som riktar sig till landets regioner, inklusive Region Gävleborg.

Ett förslag om att vattkoppsvaccin införs i barnvaccinationsprogrammet skickas nu ut på remiss till berörda instanser. Därefter bearbetar Folkhälsomyndigheten de synpunkter som kommer in och lämnar ett förslag till regeringen, som fattar ett beslut.

Om vattkoppor införs i det nationella vaccinationsprogrammet blir vaccinationen avgiftsfri för den enskilde individen.

– Det gäller också i Gävleborg. Men nu måste vi invänta den politiska processen och följa vad beslutet blir gällande vaccin mot vattkoppor, och hur det i så fall påverkar Region Gävleborg, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare, Region Gävleborg.

Vägledning för regionerna om vaccination mot bältros

Folkhälsomyndigheten har även utrett om vaccination mot bältros kan införas i det nationella vaccinationsprogrammet, och konstaterar att alla kriterierna för det inte är uppfyllda.

– Folkhälsomyndigheten har däremot tagit fram en vägledning för regionerna, där nyttan med vaccinering mot bältros beskrivs och vilka överväganden som vi i Region Gävleborg kan behöva göra, säger Shah Jalal.

Läs om remissförslaget och vägledningen (Folkhälsomyndigheten):

Remissförslag respektive vägledning för vaccination mot vattkoppor och bältros — (folkhalsomyndigheten.se)