Vaccinationer mot covid-19 och influensa – infomaterial på väg

I slutet av den här veckan får du och din verksamhet informationsmaterial till vaccinationskampanjen mot covid-19 och influensa, säsongen 2024–2025. Vaccinationerna startar den 15 oktober. Du som träffar patienter; hjälp till att sprida budskapet om vilka som bör vaccinera sig och varför det är viktigt.

Under cirka fem veckor erbjuds vaccinationer till personer som fyller 65 år i år eller är äldre, gravida (efter vecka 12) och patienter som tillhör en riskgrupp.

– Ta varje tillfälle att förmedla information om vaccinationer och se gärna till att affischerna placeras där de lätt kan uppmärksammas. Ditt ord har stor betydelse när det gäller att få våra patienter att överväga vaccination. Vi hoppas att det informationsmaterial vi har tagit fram kan vara ett värdefullt stöd i ert arbete med vaccinationerna, säger Maria Larsson, vaccinsamordnare.

Affischmaterial att sätta upp

Inom kort skickas också två stycken ”målgrupps-affischer” ut till berörda verksamheter inom hälso- och sjukvården. Om du ser förra årets kampanjmaterial sitta uppe så ta ner det och ersätt med det nya.

Den ena affischen visar målgruppen 65 år eller äldre, och det medföljer också en variant med en gravid kvinna; den tredje affischen listar detaljerade riskgrupper och kan med fördel sättas upp intill.

Bilder på affischer till vaccinationskampanjen
Informationsmaterial är nu på väg till verksamheterna. Paketet kommer i en rulle och är märkt med en ljusgrön etikett.

Som stöd för att föra det viktiga budskapet vidare finns dessutom olika typer av informationsmaterial. Du hittar det på smittskydds webbplats under rubriken ”Informationsmaterial”.

På webbplatsen finns också huvudrutinen som hjälper dig i ditt dagliga arbete rörande vaccinationerna mot covid-19 och influensa.

Övriga delar i informationskampanjen

Ytterligare information kommer i form av nyheter på Plexus och samverkanswebben, digitala skärmar, ett adresserat brev till alla personer i Gävleborg som fyller 65 år i år eller är äldre (start distribution vecka 40), förbokade tider med brev skickas till cirka 12 500 personer som är 80 år eller äldre, interaktion med föreningar, annonser i dagspress och i digitala kanaler, marknadsföring i sociala medier med mera.