Vaccinationer mot covid-19 och influensa hösten 2024

Tisdag den 15 oktober börjar vaccinationerna mot covid-19 och influensa. Dessa två vacciner kan i så stor utsträckning som möjligt ges samtidigt till de invånare som rekommenderas vaccin.

På smittskydds webbplats hittar du den information du behöver i ditt dagliga arbete rörande vaccinationerna mot covid-19 och influensa. Här finns också huvudrutinen. Läs gärna den som en förberedelse i arbetet med vaccinationerna:
Samvaccination – Region Gävleborg (regiongavleborg.se)

Påminnelse: Lägg ut bokningsbara tider i clinic24

Måndag den 16 september (vecka 38) är ett viktigt deadline-datum att förhålla sig till för att vaccinationsarbetet ska flyta på bra. Följande gäller och finns beskrivet i detalj i huvudrutinen:

• Ni som använder bokningsbara tider – kontrollera att ni har tillräckligt med bokningsbara tider i clinic24.
  • Ni som önskar drop-in – anmäl era drop-in-tider till webbredaktionen@regiongavleborg.se
  • Gå igenom din hälsocentrals information på 1177.se så att uppgifterna på kontaktkorten stämmer. Rensa uppgifter i ”tillfällig information" (gula rutan). Det får inte finnas information om vaccination i den gula rutan.

Så här går vaccinationerna till

• Tid kan bokas digitalt via 1177.se/Gavleborg med hjälp av bank-id eller e-legitimation.
  • Drop-in-vaccinationer. Tider och platser kommer att publiceras på 1177.se/Gavleborg.
  • Det går också att ringa telefonsupporten 026-15 03 00 för att boka, omboka eller avboka. Det gäller för vaccination både mot covid-19 och influensa. För att avlasta vår telefonsupport uppmanar vi våra invånare att i första hand boka, omboka eller avboka digitalt.

Exempel på informationsinsatser

• Brev med förbokade tider gällande vaccinationerna skickas till cirka 12 500 invånare som är 80 år och äldre. En hälsodeklaration inkluderas i utskicket som landar i brevlådorna vecka 40. Vid samma tidpunkt får även de som är 65 år eller äldre ett vykort med information om vaccinationerna samt hälsodeklaration.
  • Informationsmaterial, exempelvis affischer kommer att skickas ut till berörda verksamheter med start 26 september.
  • Det finns också möjlighet att få sms-påminnelse om vaccinationerna. Be anhöriga och patienter att registrera sig genom att skicka ett meddelande med texten VACCIN till 71370. Innan vaccinationerna börjar skickas en påminnelse.
  • Hjälp gärna till att sprida informationen om vaccinationerna i möten med både anhöriga och patienter. Din insats är viktig och räddar liv.

Personalvaccinationer mot influensa

All personal (med anställning) inom Region Gävleborg kommer även i år att erbjudas vaccination mot influensa kostnadsfritt. Det gäller även studenter, praktikanter och inhyrd personal inom patientnära vård. Mer information om tid, plats och genomförande kommuniceras bland annat på Plexus i oktober.