Käkkirurgi

På kliniken för käkkirurgi bedrivs både sjukhusbunden och poliklinisk käkkirurgisk vård. Verksamheten är förlagd på Gävle sjukhus och på Folktandvården Hudiksvall.

Utöver kliniskt arbete jobbar klinikens medarbetare som konsulter vid specialistrondverksamhet inom tandvård- och sjukvårdsspecialiteter på Gävle sjukhus. På kliniken bedrivs forskning, specialistutbildning och samarbetsprojekt med flera nationella specialistcentrum för käkkirurgi.

Exempel på behandlingar:

  • Ansikts-/käktraumatologi
  • Ortognatkirurgi
  • Implantatkirurgi
  • Benaugmentation (benuppbyggnad, sinuslyft)
  • Dentoalveolärkirurgi
  • Smärtutredningar
  • Klinisk- oral patologi och slemhinnediagnostik

Kontaktinformation till kliniken

Specialisttandvården Gävle sjukhus
ftvspt@regiongavleborg.se
Telefon: 026-15 56 46
Fax: 026-15 53 47

Telefonnummer och tider för jour

  • 026-15 59 27, käkkirurgisk dagjour. 7.30–16.00
  • 026-15 59 99, käkkirurgisk käkskadejour kväll/natt till jourhavande käkkirurg i beredskap, 16.00–7.30 vardagar och helg dygnet runt.

Käkkirurgiska jouren bistår med hjälp utanför ordinarie öppettider för allmäntandvårdskliniker vid akuta åkommor:

  • Käktrauma och tandskador
  • Svårstoppade blödningar, till exempel efter tandborttagningar eller operationer
  • Dentogena infektioner med pågående allvarlig spridning

Remisshantering

Elektroniska och manuella remisser tas emot dagligen och bedöms dagligen. Beroende på remissens frågeställning och bedömda karaktär av allvarlighetsgrad prioriteras remissen därefter efter käkkirurgisk prioritering. Beroende på remissens frågeställning kan olika information vara viktig att ta med. För så korrekt bedömning som möjligt vänligen var tydlig i remissen kring vad som efterfrågas. Remisser utan tydlig frågeställning eller utan grundläggande underlag kan komma att avvisas. Patienten ska alltid informeras om att en remiss skrivs samt att debitering sker enligt tandvårdstaxan för specialisttandvård.

I en remiss till kliniken för käkkirurgi ska alltid följande finnas med:

  • Aktuell anamnes, inkl. medicinlista och ev. särskilda behov
  • Kortfattad beskrivning av tillståndet och om patientens ev. besvär
  • Remissorsak och frågeställning, inkl. diagnos eller tentativ diagnos
  • Adekvat röntgenunderlag
  • Kostnadsförslag

Rutiner, mallar och information

Remisshantering Folktandvården Gävleborg AB – Platina id 09-435191 (pdf)
Remissmallar Folktandvården Gävleborg AB – Platina id 09-158012 (pdf)
Rutin för Antikoagulantiabehandling – Platina id 09-41387 (pdf)
Rutin för antiresorbtiv medicinering – Platina id 09-840243 (pdf)