Frågor och svar från utbildningstillfällen
Under vecka 44–51 genomför vi utbildningar för alla slutanvändare i Cosmic. Här har vi samlat de vanligaste frågorna med svar. Sidan uppdateras löpande med nya frågor och svar.
Beställning och svar
Nej – Svarsdatabasen/Soarian kommer inte finnas kvar. Provsvar kommer presenteras i Cosmic istället.
Ja, det går att söka på specifik patient eller enhet.
Om det finns behov att byta Svarsmottagare finns den funktionen. Detta görs i Beställningsstatus genom högerklick – Byt svarsmottagare. Här kan svarsmottagande person eller enhet bytas.
Provtagningsdatum måste anges men själva provtagningstillfället kan ändras vid provtagning.
Ja, men ibland krävs patientens godkännande om patienten är listad hos privat vårdgivare. Du väljer svarsmottagare. Den som beställer har betalningsansvar.
Ja, för vissa privata HC som: Gävle läkargrupp hälsocentral, Capio Hälsocentraler Bomhus, Capio Hälsocentraler Brynäs och Capio Hälsocentraler Gävle gällande beställning för klinisk kemi.
Läkemedel
Ja.
Efter övergången till Cosmic måste du till en början titta i PMO/Melior vid första receptförnyelsen på varje läkemedel. I Cosmic ser du det sedan i Receptöversikten.
Det kommer finnas en ”migreringsmanual” som beskriver förfarandet.
Om du inte kan, eller får, ta ansvaret så kan du klicka i "Insatt av annan ordinatör" och fylla i namn på personen. En grön pil ses då till vänster om läkemedlet och den som ska vara ansvarig ta över detta när det är dags för recept.
Ja, alla patienter har en sammanhållen läkemedelslista för alla enheter att ta del av. Gör man en förändring av läkemedel syns det på alla enheter.
Ja, den uppdateras i realtid men om du är inne samtidigt som det görs en förändring av någon annan så måste du uppdatera listan innan du ser ändringen.
Mediahantering
Nej, ipdoc-filer stöds inte av Cosmics mediamodul. En pdf går däremot att spara undan.
Ja. Picsara kommer endast att användas av de som använder funktionen "capture", exempelvis Endoskopin. Alla kommer fortsatt ha läsbehörighet i Picsara.
Nej, det går inte att "klistra in" en bild i mediaundersökningar. Du måste välja en befintlig fil att ladda upp.
Messenger
Nej, Messenger ska bara användas för patientrelaterad information.
Ja. Patientrelaterade frågor av icke akut karaktär kan skickas till specifik person eller funktionsbrevlåda om sådan finns.
Konsultation sker i första hand via konsultationsremiss i Cosmic eller konsultation i Min Vård Gävleborg. Vid enklare patientrelaterad fråga av icke akut karaktär kan Messenger användas till specifik person eller funktionsbrevlåda om sådan finns.
Ja, du kan se om användaren är inloggad genom en grön cirkel vid dennes konto i adresslistan. Du kan också se om användaren angett frånvaromeddelande.
Nej, men det går att se om meddelandet är läst om inte läsaren markerat det som "oläst" igen.
Remisser
Nej, inte till remittent inom regionen. Kommer remiss utifrån så behövs remissbekräftelse. Patienterna ska få sin remissbekräftelse som vanligt.
Ja, remittenten ser det i vyn osignerat och ovidimerat. I vyn Utgående remisser ser man att remissraden blivit gråmarkerad och status ändrats till -2.
Nej.
Ja, vissa labremisser. För mer information se provtagningsanvisningar för respektive analys.Provtagningsanvisningar - Region Gävleborg.
Uppmärksamhetssignal (UMS)
Ja.
Nej, vad som ska dokumenteras i UMS styrs av Socialstyrelsen.
Vårdadministration
Ja, den aktiveras i patientkortet.
Du kommer kunna skapa reservnummer på liknande sätt som du gör idag. Vid vecka 3 2025 kommer det finnas rutiner för detta.
I patientlisten.
Ja.
Nej.
Vi kan välja att skicka digitalt eller via post. De digitala kallelserna ser patienten i sin Kivra-app.
Regionala vårdgivare kommer inte kunna ta betalt med betalkort eller Swish vid kassan, däremot kommer privata vårdgivare kunna göra det.
Nej, men du kan lägga upp olika tidboksgrupper.
Ja, besöksskärmarna kommer att fungera som idag.
De skannas på samma sätt som idag med streckkod och försättsblad. De sparas sedan i KiBiBase (=E-arkiv). I Cosmic hittar du det under namnet CoVIS nere till vänster i journalvyn.
Ja, du kan ha upp till tre fönster öppna i Cosmic samtidigt. Du kan även ha PMO/Melior och Cosmic öppet samtidigt.
Ja, det hittas i fönstret ”osignerat och ovidimerat”. Du kan komma dit via ”Min översikt”.
Vårddokumentation
Det är sökordet diagnos- och åtgärdskod som är obligatoriskt, inte att fylla i båda. Du kan välja att bara fylla i diagnoskod eller KVÅ-kod.
Vi kommer att behöva ha två olika behörigheter - en med signeringsrätt och en utan (som vi använder när vi skriver diktat). Det gäller att byta profil mellan dessa beroende på vad som ska göras.
Ja.
När du skriver en gruppanteckning får du välja vilka som ska tilldelas anteckningen.
Via patientlisten, håll muspekaren över den lilla droppen så syns det om patienten tillhör annat län.
Ja.
Ja, men du måste filtrera på "Alla enheter".
Ja.
De verksamheter som har taligenkänning (TIK) idag kommer fortsatt ha det vid driftstart. En införandeplan för alla verksamheter kommer under 2025.
I dagsläget är det inte möjligt att se sammanslagen tid för diktat i Cosmic.
Översikter
Nej, inte i "Min översikt", där visas endast dagens besök. Däremot går det att filtrera många fler dagar i vyn Tidbok.
Övrigt
Ja, det finns flera kortkommandon. Sök upp "Kortkommandon referensguide" i Cambios kunskapsbank för att få en förteckning.
Du signerar det du själv gör, exempelvis en anteckning. Du vidimerar det som någon annan gjort exempelvis ett röntgensvar.