Person vid dator

Cosmic i sikte: Uppdatering om rutiner och stöd

Snart har alla genomgått slutanvändarutbildningen och utvalda tidiga användare är i produktionsmiljön och arbetar med bland annat aktiviteter kring resursplanering. Migreringen rullar på och arbetet med att ta fram och anpassa rutiner fortsätter. En preliminär tidplan för publicering av rutiner finns.

I januari ska vi börja använda Cosmic som nytt vårdinformationsstöd och arbetet med förberedelser är nu intensivt i hela regionen. Både Örebro och Norrbotten har infört Cosmic och det har överlag gått bra. Vi har haft representanter på plats och tar med oss erfarenheter från de båda införandena.

Seija Hjärpsgård är projektledare för verksamhetsinförandet i FVIS. Här berättar hon om det pågående arbetet hos oss och vad som väntar verksamheterna framöver.

Kan du ge en statusuppdatering om arbetet? 

När vi tittar på vår status så har vi kommit långt. Slutanvändarutbildningen är snart klar och vi har vissa tidiga användare i produktionsmiljön som arbetar med resursplaneringen, vilket är jättespännande! Dessutom har och kallelser har börjat skickas från Cosmic till patienter som ska
besöka oss från 14 januari.

Vilket stöd finns nu och framåt?

Det är fortsättningsvis möjligt för medarbetare att vara med på öppna frågestunder eller dialogmöten inom olika områden för att få information om specifika ämnen. Målet är att skapa trygghet i verksamheterna genom att besvara frågor och ge tydlig information.

Frågestunden riktar sig till dig som har genomgått utbildningen i Cosmic och under mötet har du möjlighet att ställa frågor om systemets funktionalitet.

Både information och frågestunder hålls via Teams. Länkar till möten går att hitta i ett samlat dokument i mappen Presentation och information på samarbetsytan Cosmic införande. Fråga ditt verksamhetsstöd efter underlaget om du inte kommer åt det.

Ett tips är att ta hjälp av varandra, använd era verksamhetsstöd och tidiga användare som har ökad kunskap i Cosmic.

Vilka rutiner finns?

Det är konkreta instruktioner uppdelade på olika områden för att medarbetare smidigt ska hitta information om hur olika ärenden hanteras i Cosmic. I rutinerna kan du bland annat läsa om migrering av läkemedel vid införande, administration av vårdkontakt och konsultationer och remisser.

Rutinerna publiceras löpande på samarbetsytan Cosmic införande i mappen Rutiner.

Varje verksamhet ansvarar för att anpassa de regionala rutinerna till sina lokala behov, skapa eventuella tillägg och tydliggöra ansvarsfördelningen. Verksamheterna ska säkerställa att rutinerna är kända och uppdatera lokala rutiner vid behov i linje med hur Cosmic används. Det finns också ett underlag på samarbetsytan som lyfter manuella aktiviteter  som verksamheterna behöver göra.

Vad har verksamhetsstöden för roll inför och efter införandet?

Verksamhetsstöden stöttar medarbetarna under införandet. Alla enheter har verksamhetsstöd och rollen behöver vara väl känd av berörda medarbetare i verksamheten. Vid frågor och funderingar vänder sig användaren sig till verksamhetsstöd och vid behov lyfts frågan vidare till verksamhetsområdet teamledare/utbildare.

När vi börjat jobba i Cosmic kommer Early Life Support, ELS, att påbörjas. Det är en regional organisation med uppdraget att tillsammans med Cambio lösa drift- och supportfrågor. Perioder pågår i cirka 12 veckor och under den tiden är det nödvändigt att verksamheterna använder sina utsedda verksamhetsstöd för att avlasta ordinarie support. Verksamhetsstöden har kunskap om Cosmic och förståelse om verksamheten och kan vara ett nära och tillgängligt stöd.