Förberedelser inför Cosmicinförandet i Region Gävleborg

Det pågår ett intensivt arbete med regionala förberedelser för införandet av Cosmic. I januari 2025 (vecka 3 2025) ska Region Gävleborg börja använda Cosmic som nytt vårdinformationsstöd. Under kommande månader kommer vi fokusera på att testa, utvärdera och utbilda för att säkerställa att Cosmic stödjer våra dagliga verksamheter på bästa möjliga sätt.

Britt-Inger Loman är programledare för det regionala programmet Framtidens vårdinformationsstöd, även kallat FVIS. Här ger hon en inblick i det pågående arbetet och hur det ser ut framåt.

Var befinner vi oss i arbetet just nu och vad sker härnäst?

– En viktig milstolpe för regionen nu är att våra Cosmic-miljöer kommer att vara på plats i början av juli, vilket innebär att vi kan starta verifieringsarbetet och därefter tester så snart som möjligt. Det är en kritisk fas och vi har ett skickligt team på plats i programmet som kommer att säkerställa att allt går smidigt. Samtidigt planerar vi också för fullt inför höstens utbildningar, sammanlagt är det ungefär 5300 personer som kommer utbildas.

På vilket sätt behöver verksamheterna förbereda sig inför produktionsstarten av Cosmic?

– Under hösten behöver verksamheterna planera för utbildning av sina medarbetare. De behöver också förbereda resurser för migrering. Det innebär att bland annat patientdata kopieras från system vi använder idag till Cosmic, något som kommer ske både manuellt och maskinellt. I det arbetet behöver verksamheterna förbereda inför migrering av till exempel väntelistor, tidböcker och läkemedel. Verksamheterna kommer att få stöd i uppföljning av respektive verksamhetsområdes team. Med hjälp av deras aktivitets- och uppföljningslistor blir det enkelt att följa förberedelsernas framsteg.

Har du något medskick framåt?

– Ett bra teamarbete och samarbete mellan projekt och verksamhet är väldigt viktigt framåt. I förberedelsearbetet är verksamhetsområdes-teamen viktiga för att få framfart i arbetet. Projektdeltagarna som kommer från verksamheterna har den största Cosmickunskapen i regionen just nu, nyttja deras kunskap!

Du hittar mer information om Cosmic, Region Gävleborgs FVIS-program och Sussa samverkan på samverkanswebben.