Test av inloggning i Cosmic – för de som missat tidigare tillfällen
Inför produktionsstart av Cosmic den 14 januari är det viktigt att du testar att logga in snarast. Vänta inte till måndag med att testa din inloggning. Har du redan loggat in behöver du inte göra det igen.
Inför produktionsstarten av Cosmic den 14 januari har det funnits två tillfällen för användare att testa sin inloggning, den 2 och 7 januari. Tack till er som hade möjlighet att logga in vid utpekade tillfällen och därmed deltog i stresstestet. Om du missade dessa tillfällen är det viktigt att du snarast testar att logga in i Cosmic så att det fungerar smidigt för dig vid produktionsstart. Det är bara cirka 3300 användare som testat sin inloggning hittills. Det är önskvärt att man inte väntar till måndag med att testa sin inloggning.
Vad ska jag som användare göra?
Säkerställ din inloggning till Cosmic genom att logga in med ditt SITHS-kort och pinkod i produktionsmiljön. När du loggat in, kontrollera din behörighet genom att verifiera att du har korrekt användarroll och åtkomst till rätt arbetsenheter. Ett tips är att testa att gå in både via lokal installation (gäller RG-datorer) och VDI. Saknar man den lokala installationen, så börja med att starta om datorn innan ni anmäler det till IT-support.
Viktig information
Utför inget annat i produktionsmiljön än att kontrollera att du kommer in med rätt användarroll och på de arbetsenheter du ska ha åtkomst till.
Så här loggar du in i Cosmic
Instruktion för inloggning till Cosmic (pdf)
Om du stöter på problem
Skulle servrarna gå ner på grund av hög belastning kommer du inte kunna nå Cosmic. Vänta en stund och prova igen senare. Håll koll på driftinformation på Plexus och samverkanswebben.
Vänligen gör följande om du får problem med:
Behörigheter till Cosmic
- Kontakta din chef som kan kontrollera och justera dina behörigheter.
E-tjänstekort eller PIN-kod
- E-tjänstekort saknas: Be din chef beställa ett nytt (ordinarie eller reservkort beroende på behovet).
- PIN-kod saknas: Leta upp ditt kodbrev eller beställ nya koder i beställningsformuläret för nya koder.
Information till chefer
Information om behörigheter hittar ni på Samverkanswebben: Frågor och svar.
Tänk på att om medarbetare saknar rätt behörighet kan du uppdatera detta via Cosmic behörigheter.
Kontakta Supportcenter (Logga in till supportcenter) om du behöver hjälp. Observera att svaret kan dröja.
Så här kontaktar du Supportcenter
- Gå till Supportcenter.
- Välj Felanmälan och sedan Cosmic ELS.
- Fyll i formuläret och skicka in.