Statusuppdateringar Cosmicinförandet

Här nedan ser du alla statusuppdateringar vid införandet av Cosmic.


20 januari 16.11

Vi fortsätter att strukturera och samla ihop verksamheternas frågor.

Parallellt pågår arbete med att uppdatera lathundar och instruktioner. Vi planerar extra insatser för att stötta verksamheten till exempel forum och utbildningsinsatser.


 

Tidigare statusuppdateringar

17 januari 11.34

Vi fortsätter arbetet med att göra justeringar och hantera supportärenden i Cosmic.

En förändring som skett är att ”Min översikt” måste klickas fram från menyn, nu är det en helt blå vy som visas när du loggar in.

På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.


 

16 januari 16.14

Under torsdagen har vi haft temamöten inom olika områden med alla verksamheter i syfte att ringa in gemensamma problem.

Nu har vi uppdaterat samarbetsytan med återkoppling från dessa temamöten. Här hittar ni till samarbetsytan.


16 januari 10.10

Vi har fått upp hastigheten i systemet, från och med onsdagen har det gått som förväntat. Igår kväll gjordes ytterligare justeringar i Cosmic, vilket ledde till förbättringar. Natten har gått bra.

Det finns fortfarande utmaningar, men nu är det mer förväntade utmaningar.

Det är viktigt att fortsätta anmäla supportärenden. I tidigare statusuppdatering (se nedan), finns instruktioner om hur du går till väga.


16 januari 09.41

Kom ihåg att skicka in era supportärenden till Supportcenter.
Cosmic ELS har support dygnet runt. Vid akuta ärenden ring (026-1) 53 000.

Så här gör du:

  1. Gå till Supportcenter via länken.
  2. Välj Felanmälan och sedan Cosmic ELS.
  3. Fyll i formuläret och skicka in.

För att vi ska kunna hantera ärendet snabbt, var noga med att uppge så detaljerade uppgifter som möjligt. Bifoga gärna ett skärmklipp, beskriv vilket området problemet uppstått i (till exempel kassa) och uppge ett telefonnummer för snabb kontakt.

På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.


 

15 januari 15.00

Arbetet fortsätter. Kom ihåg att skicka in era supportärenden till Supportcenter.

Så här gör du:

  1. Gå till Supportcenter via länken.
  2. Välj Felanmälan och sedan Cosmic ELS.
  3. Fyll i formuläret och skicka in.

På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.


15 januari 13.17

Efter intensivt arbete och gemensamma tester fungerar nu webbcert i Cosmic. Slutenvårdsdos pilottestas just nu. 


15 januari 10.55

I arbetet med felsökning ser vi nu positiva tecken. Vi har arbetat i två spår för att kunna lösa problemet. Vi har lagt till servrar och gjort en mindre förändring i Cosmic, det har löst det mest akuta problemet med trögheten i systemet.

Vi fortsätter att felsöka och jobba med de problem som vi nu kommer att hitta när vi kan använda systemet som det är tänkt.

Klockan 12.00 idag kommer alla verksamheter att vara igång i Cosmic.


15 januari 06.50

Tillsammans med leverantören har fortsatt felsökning pågått under natten och morgonen. Vårt fokus ligger på att få systemet att fungera optimalt.


 

14 januari 16.47

Tidigare idag kommunicerade vi att det nya vårdinformationsstödet Cosmic införts och fungerar, men att systemet är trögt. Det har under dagen pågått ett intensivt arbete med att felsöka och lösa problemet.

De verksamheter som behöver kommer att arbetar enligt back-up rutiner och vi fortsätter vårt intensiva arbete med att felsöka. Vårt fokus ligger på att få systemet att fungera optimalt.

Under kvällen/natten fortsätter felsökning.


14 januari 14.49

samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.

Samarbetsytan Cosmic Införande är en central plats för informationsmaterial. Här hittar du information som behövs vid övergången till det nya vårdinformationsstödet.

Länk till samarbetsytan.


14 januari 12.26

Starten av vårdinformationsstödet Cosmic gick bra och slutenvårdsverksamheterna kom igång på ett bra sätt vid 06.00. Två timmar senare gick primärvården in i systemet.

Sedan 09.00 är systemet trögt och det tar oacceptabelt lång tid att exempelvis skriva en anteckning eller skicka ett recept. En del verksamheter har börjat jobba efter rutin för driftstopp.

Vi har en komplex IT-miljö och därför tar det tid att felsöka. Vi arbetar intensivt för att hitta en lösning.


14 januari 07.45

Sedan 06.00 på tisdag morgon den 14 januari är Region Gävleborg igång och arbetar i Cosmic. Driftsättningen har i stort sett följt den planering som tagits fram, och de inplanerade tekniska övergångsaktiviteterna är avklarade.

– Jag är så stolt över alla programresurser och verksamhetsresurser som har slitit med det här. Nu fortsätter vi arbetet tillsammans, säger Lena Grudén programledare för FVIS-programmet.

Supportcenter övervakar alla inkommande ärenden, och dialogen med Cambio fortsätter för att säkerställa en snabb lösning på eventuella problem som rapporteras in.