Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar om den digitala vårdtjänsten Min vård Gävleborg.

Region Gävleborg gör flera insatser för att öka tillgängligheten till vården. Den digitala tjänsten är ett sätt att göra vården mer tillgänglig och jämlik, oberoende av var i länet du bor. Vi eftersträvar en mer jämlik vård – digitalt är vi mer tillgängliga på distans. Patienterna kan kontakta vården när och var de bäst passar dem.

Min vård Gävleborg är ett komplement till dagens vårdutbud. Förhoppningen är att den avlastar och på sikt kan skapa mer tid för fysiska besök.

Andelen äldre och yngre utanför arbetsför ålder i länets befolkning kommer att öka kraftigt. Det innebär att det saknas arbetskraft i vården om vi inte ändrar våra arbetssätt och vårdens organisation. Vi behöver använda resurserna på nya sätt för att vi ska räcka till i framtiden.

Min vård Gävleborg är ett komplement till dagens vård och en viktig del för att skapa en mer tillgänglig och jämlik vård. Det finns ett stort behov och en önskan om fler digitala vägar. Behovet av digitala vårdtjänster har även ökat kraftigt under pandemin.

Platform24, som är det företag som utvecklar systemstöd för våra digitala vårdtjänster. Platform24 ägs av Investor och Apoteket AB. Bland deras kunder återfinns regioner, privata vårdgivare och försäkringsbolag.

Både 1177.se och Min vård Gävleborg är viktiga plattformar för Region Gävleborg och våra invånare. Dessa två plattformar kommer att finnas parallellt med varandra och ambitionen är att nyttja de tjänster som fungerar bäst, för både invånarna och medarbetarna. 

Ja. Alla som ska arbeta i Min vård Gävleborg ska genomgå utbildning.

Utbildning – Min vård Gävleborg

Ja, men användningen kan se olika ut i olika verksamheter beroende på verksamhetens karaktär.

Via supportknappen i Min vård Gävleborg kan invånaren skicka in frågor eller lämna synpunkter på tjänsterna. Det går också bra att vända sig direkt till Hälsotorgen.

Information om hur man använder Min vård Gävleborg samt svar på vanliga frågor om tjänsten finns på: 1177.se/Gavleborg/minvardgavleborg

Patienter kan även ringa eller mejla en supportfunktion.
Telefonsupport: 026-15 76 00
Mejl: supportminvard@regiongavleborg.se
Öppettider: 7.30–15.30