Frågor och svar
Här hittar du frågor och svar om den digitala vårdtjänsten Min vård Gävleborg.
Region Gävleborg gör flera insatser för att öka tillgängligheten till vården. Den digitala tjänsten är ett sätt att göra vården mer tillgänglig och jämlik, oberoende av var i länet du bor. Vi eftersträvar en mer jämlik vård – digitalt är vi mer tillgängliga på distans. Patienterna kan kontakta vården när och var de bäst passar dem.
Min vård Gävleborg är ett komplement till dagens vårdutbud. Förhoppningen är att den avlastar och på sikt kan skapa mer tid för fysiska besök.
Andelen äldre och yngre utanför arbetsför ålder i länets befolkning kommer att öka kraftigt. Det innebär att det saknas arbetskraft i vården om vi inte ändrar våra arbetssätt och vårdens organisation. Vi behöver använda resurserna på nya sätt för att vi ska räcka till i framtiden.
Min vård Gävleborg är ett komplement till dagens vård och en viktig del för att skapa en mer tillgänglig och jämlik vård. Det finns ett stort behov och en önskan om fler digitala vägar. Behovet av digitala vårdtjänster har även ökat kraftigt under pandemin.
Platform24, som är det företag som utvecklar systemstöd för våra digitala vårdtjänster. Platform24 ägs av Investor och Apoteket AB. Bland deras kunder återfinns regioner, privata vårdgivare och försäkringsbolag.
Både 1177.se och Min vård Gävleborg är viktiga plattformar för Region Gävleborg och våra invånare. Dessa två plattformar kommer att finnas parallellt med varandra och ambitionen är att nyttja de tjänster som fungerar bäst, för både invånarna och medarbetarna.
Ja. Alla som ska arbeta i Min vård Gävleborg ska genomgå utbildning.
Ja, men användningen kan se olika ut i olika verksamheter beroende på verksamhetens karaktär.
Via supportknappen i Min vård Gävleborg kan invånaren skicka in frågor eller lämna synpunkter på tjänsterna. Det går också bra att vända sig direkt till Hälsotorgen.
Information om hur man använder Min vård Gävleborg samt svar på vanliga frågor om tjänsten finns på: 1177.se/Gavleborg/minvardgavleborg
Patienter kan även ringa eller mejla en supportfunktion.
Telefonsupport: 026-15 76 00
Mejl: supportminvard@regiongavleborg.se
Öppettider: 7.30–15.30
Min vård Gävleborg och Cosmic
De funktioner som inte har någon koppling till bakomliggande journalsystem kommer att fungera på samma sätt som tidigare i Clinic24.
Till exempel:
- Att ta emot och genomföra digitala besök (video, chatt, ljud)
- Hanteringen av asynkrona chattar
- Att skicka och ta emot formulär
- Att skicka och ta emot konsultationer
Boka tid från journalsystemet
Det kommer att vara möjligt att boka tid för digitalt besök direkt från Cosmic. Observera att det endast är bokningar som skapas från driftstart som kommer kunna föras över till Min vård Gävleborg. De eventuella bokningar som skapas i Cosmic innan driftstart kommer inte synkas in automatiskt. Om patienten loggar in i Min vård Gävleborg efter driftstart ska de eventuella bokningar patienten har synkas in.
Status: Denna funktion kommer att finnas på plats från vecka 3.
Överföra anteckningar från Clinic24 till journalsystemet
Det kommer att vara möjligt att exportera journalanteckningar från Clinic24 direkt till Cosmic. Denna funktion i Cosmic gäller givetvis både primärvården och specialiserade vården, idag är journalöverföring endast möjlig för primärvården som använder PMO.
Status: Denna funktion kommer INTE finnas på plats vecka 3.
Bokningar via Min vård Gävleborg
Tider som patienten bokar via Min vård Gävleborg (antingen via triagen eller genom bokningsbiljett) kommer att gå över till tidboken i Cosmic.
Status: Denna funktion kommer att finnas på plats från vecka 3. Bokningsbara tider med vårdtjänster för Min vård Gävleborg behöver läggas upp i tidböckerna. Tiderna som är upplagda i Cosmic kommer att bli synliga för patienten i Min vård Gävleborg från 14 januari.
Konsultationer
Med införandet av Cosmic tillkommer ny funktionalitet som kommer att påverka arbetsflödena för konsultationer. Vissa konsultationer som idag hanteras i Clinic24 kommer framöver delvis att ske i Cosmic. Detta innebär att vårdpersonal kan behöva växla mellan systemen beroende på typ av konsultation.
Bokningsbiljett skapad i Cosmic
Vid uppskapandet av bokningsunderlag med vårdtjänst för Min vård Gävleborg samt utan en bokad tid i Cosmic kommer en bokningsbiljett som speglar bokningsunderlaget kunna skapas upp i Min vård Gävleborg. När patient använder bokningsbiljetten och bokar in en tid uppdateras bokningsunderlaget i Cosmic med den bokade tiden.
Status: Det är stor risk att denna funktion inte finns på plats från vecka 3 då tester inte gett lyckat resultat ännu.
Ombokning och avbokning
Det kommer att vara möjligt för invånarna att direkt omboka och avboka besök i Min vård Gävleborg. Ombokningen eller avbokningen förs över till Cosmic så att bokningen uppdateras direkt i journalsystemet. Detta gäller för de flesta fysiska och digitala besök bokade i Cosmic eller Min vård Gävleborg, fram till 24 timmar innan besöket. Denna funktion kommer endast vara tillgänglig på bokningar som görs efter införandet av Cosmic. Som en följd av implementeringen av denna funktion kommer den nuvarande lösningen i Min vård Gävleborg för att omboka eller avboka att förändras.
Status: Hälso- och sjukvårdsdirektören har tagit beslut att offentliga hälsocentraler och specialistvårdens öppenvårdsmottagningar ska erbjuda bokningsbara tider varje dag för samtliga vårdtjänster.
Det är inte bestämt när denna funktion kommer att finnas på plats.