Kända fel i Min vård Gävleborg

Här kan du se vilka fel som finns i Clinic24 och Min vård Gävleborg just nu. När ett fel är rättat så tar vi bort det från den här sidan.

Videosamtal

Tekniska problem med bildkvalitet, bild fryser, ljud försvinner med mera förekommer. Leverantören jobbar hårt på att lösa problemen.

Extern avisering

Vid överlämning av ärende går den externa aviseringen till avsändande enhet istället för mottagande enhet.

Namnet på spädbarn uppdateras inte automatiskt

När ett spädbarn som saknar förnamn i Befolkningsregistret skapas i Clinic24 genereras automatiskt förnamnet Barn i väntan på att barnet ska få sitt riktiga namn. Tyvärr sker ingen automatisk uppdatering av namnet när så skett. Endast leverantören kan uppdatera namnet så kontakta IT-support via (026-1) 53 000 eller it-support@regiongavleborg.se om du upptäcker sådant fall.

Problem med av- och ombokningar från ELVIS

Av- och ombokningar går inte alltid över till Clinic24/Min vård Gävleborg. Felsökning har visat att det är när en bokning läggs åter till planeringslistan som bokningen tappar sin koppling till webtid. Det innebär att datum och tid inte uppdateras i Clinic24/MVG när bokningen får nytt datum/tid. Detta kommer inte hinna rättas innan byte till COSMIC sker.

Rekommendationen är därmed att boka om tiden direkt och sätta nytt datum/tid, inte lägga bokningen åter till planeringslista.

Avisering till fel vårdpersonal i asynkront ärende

Patienten skriver till vårdpersonal i det asynkrona ärendet. Ägaren av ärendet är ledig och meddelandet besvaras av annan vårdpersonal. Ärendet knyts till den vårdpersonal som senast skrev meddelande till patienten vilket ger att när patienten nästa gång skriver i ärendet så presenteras ärendet på startsidan för denna vårdpersonal istället för ägaren av ärendet. Även aviseringen går till den vårdpersonal som senast skrivit till patienten i ärendet.

Ska fungera så här: Ärendet ska presenteras på ägarens startsida och avisering ska gå till ägaren. Det är den personal som skapat ärendet som också är ägare av den.

Digitala kollegor

I menyvalet Digitala kollegor ska man kunna se personal som just nu är inloggad i systemet. Ett fel gör att man också kan se viss personal som inte är inloggad och inte har varit i tjänst på länge. Leverantören jobbar på lösning.

Patient får ”tekniskt fel” vid sökning av lediga tider till läkare (Primärvård Läkare Allmän)

Patient som har en fast läkarkontakt som aldrig har loggat in i Clinic24 kan inte använda bokningsbiljett till rollen Primärvård Läkare Allmän (gäller både manuellt skapade bokningsbiljetter och bokningsbiljett från triage). Orsak till detta är att systemet i första hand ska söka lediga tider hos den fasta läkarkontakten och när inte denne finns som användare i Clinic24 så kan inte systemet söka vidare efter lediga tider hos annan personal.

Detta avhjälps lätt genom att alla läkare som är fasta läkarkontakter för patienter loggar in i Clinic24.

Assisterad triage – resultatet visas endast hos vårdgivare där patienten är listad

Är patienten listad på en privat hälsocentral och patienten har ringt 1177 på telefon och assisterad triage gjorts för patienten så visas resultatet av triageintervjun endast hos den privata vårdgivaren.

Anteckningsvyn visas inte automatiskt

När ett ärende inkommer ska anteckningsfönstret automatiskt vara öppnat. Anteckningsfönstret saknas i administrativa ärenden som inkommer (till exempel receptförnyelse). Leverantören jobbar på lösning. Innan problemet är åtgärdat behöver man skapa upp anteckningen manuellt i ärendet.

Klicka på flik Anteckningar i ärendet och sedan på knappen Ny anteckning.
Ett separat anteckningsfönster öppnas, scrolla längst ned på sidan och klicka på knappen Slutför så läggs  anteckningsfältet till i samma vy som chattvyn i ärendet.
Skriv din anteckning som vanligt och om du jobbar i PMO kan du exportera anteckningen dit när du är klar.

Formulär giltiga 1 vecka för patient

Formulär som skickas via chatt, bokningsbiljett eller som fristående formulär är giltiga 1 vecka från det att biljetten/formuläret skickats. Patienten har i och med det endast en vecka på sig att besvara formuläret. Leverantören jobbar på lösning.