Digitala vårdmöten ger effektivare vård och färre uteblivna besök

Digitala vårdmöten sparar tid och gör det möjligt att ha tätare kontakt med patienterna. Anna Stenberg Bjuhr är psykiatrisjuksköterska vid Ockelbo Din hälsocentral och jobbar i det psykosociala teamet. Hon träffar främst sina patienter digitalt i videomöten via Min vård Gävleborg.

Anna Stenberg Bjuhr jobbar som psykiatrisjuksköterska i Ockelbo och många av hennes patienter tackar ja till digitala möten och ser det som ett bra alternativ.

Anna Stenberg Bjuhr arbetar med samtalsbehandling för psykisk ohälsa inom primärvården. Hennes patientgrupp är bred och omfattar bland annat problem med ångest, depression och stress. Många av hennes patienter tackar ja till digitala möten och ser det som ett bra alternativ. Många föredrar till och med detta.

– När jag kontaktar patienter gör jag en första bedömning på telefon. Där berättar jag om möjligheten att ha möten digitalt efter vår första fysiska träff. I vissa fall bedömer jag att det är bättre att ses fysiskt, men ibland kan även det första mötet vara digitalt, säger Anna Stenberg Bjuhr.

Fördelar med att arbeta med Min vård Gävleborg

För patienter som bor utanför tätorten är det praktiskt att slippa resa till hälsocentralen, särskilt om de har svårt att ordna transport. För dem som arbetar är kan det vara enklare att ha ett digitalt möte istället för att lämna jobbet för ett fysiskt möte.

– Att vara i sin hemmiljö kan skapa trygghet och få vissa att slappna av mer, säger Anna Stenberg Bjuhr.

Hon upplever att digitala besök minskar antalet uteblivna besök. 

– Det händer då och då att patienter uteblir från besök, men jag märker att det är färre som uteblir från digitala besök, säger hon.

Även för Anna Stenberg Bjuhr personligen är det en fördel att arbeta digitalt, eftersom hon kan jobba på distans.

Förändringar i arbetssättet

De digitala mötena, som är lite mer tidseffektiva, gör att det går att ha något tätare kontakt med patienterna.

– Digitala möten gör det lättare för mig att hålla tiden, särskilt under de 45 minuter som är avsatta för varje patient. Vid fysiska möten kan tiden lättare dra över, medan det digitala formatet hjälper mig att hålla tidsramarna.

Även om det finns många fördelar med digitala vårdmöten är det också en del saker som skiljer sig från fysiska möten. Vissa saker kan missas när man inte träffar patienten fysiskt. Dessutom går man miste om den korta promenaden från väntrummet till behandlingsrummet, som kan stärka kontakten med patienten. 

– Ibland krånglar tekniken, även om det inte händer ofta. Det kan vara svårt med uppkopplingen och då går vi över till vanliga telefonsamtal istället, vilket brukar fungera bra det med, säger Anna Stenberg Bjuhr.

Nya lösningar för att anpassa till det digitala formatet

En utmaning med digitala möten är att inte kunna använda whiteboard, som hon ofta gör vid KBT-behandling.

– Jag har hittat andra lösningar, som att skriva på papper och visa upp det för kameran. Jag kan också skicka formulär via Min vård Gävleborg som de får fylla i till nästa besök eller mejla annat material, så länge det inte innehåller personuppgifter, säger Anna och fortsätter:

– Det fungerar bra. Man får vara uppfinningsrik och hitta nya sätt att anpassa sig till det digitala formatet.

Anna Stenberg Bjuhr och hennes kollegor vid Ockelbo Hälsocentral har i samband med att de använder Min vård Gävleborg upptäckt fler funktioner än digitala vårdmöten. Bland annat använder de asynkrona chattar för gruppdeltagare i arbetet med multimodal rehabilitering, MMR. 

– Ju mer vi använder tjänsten desto fler möjligheter ser vi. Det handlar om att vänja sig vid det nya sättet att arbeta.

Framtida användning och tips till kollegor

Det finns tankar och planer framåt på hur de inom det psykosociala teamen i västra Gästrikland skulle kunna utöka användandet av Min vård Gävleborg, bland annat genom digitala grupper och föreläsningar. Då skulle man nå många patienter.

– De skulle täcka ämnen som stress, ångest och depression och finnas som ett snabbt första alternativ för, och även som komplement till behandling, säger Anna Stenberg Bjuhr.

Verksamheten ser potential i att använda fler verktyg framöver, och Anna uppmuntrar sina kollegor att våga prova Min vård Gävleborg. 

– Det kan finnas ett motstånd, där man tror att man förlorar den viktiga kontakten med patienten. Men jag tror att det är något vi behöver våga utmana. Att prova och se resultaten själv är viktigt.