Cykelpotentialen i Gävleborg

48 procent av länets invånare har kortare än 15 minuters cykling till arbete och skola. Cykelpotentialen i Gävleborg är hög, främst i länets många tätorter.

Cykelpotentialen i Söderhamn.
Cykelpotentialen i Söderhamn.

Cykeln är ett viktigt transportsätt för att öka tillgängligheten i Gävleborg. Ökad och säker cykling bidrar bland annat till bättre folkhälsa, bättre miljö och social hållbarhet. I nuläget görs nära 10 procent av resandet med cykel i länet men resultatet av potentialstudien för ökad cykling i Gävleborg visar att nära 50 procent av resorna mellan hem och arbetsplats/skola skulle kunna ske med cykel på 15 minuter. Om man istället cyklar 30 minuter till arbetsplats/skola är siffran 61 procent. Region Gävleborg arbetar på olika sätt för att öka cyklingen i länet. Via länstransportplanen finns till exempel satsningar på nya regionala cykelbanor. 

Resultatet är beräknat på den snabbaste resvägen vilket innebär att exempelvis vägar som inte är särskilt cykelvänliga inkluderas. Studien visar på potentialen att öka cyklingen och ger ett bra underlag till fortsatt satsning på ökad och säker cykling i Gävleborg.

Nedan följer några resultat: 

  • 66 % av alla skolelever har 15 minuters cykelväg till skolan.
  • 67 % av alla gävleborgare kan cykla med el-cykel till sin arbetsplats på 30 minuter, i Gävle är siffran 76 %.
  • I Ljusdals kommun kan 26 % gå till sin arbetsplats/skola på 15 minuter.
  • I Hofors kommun kan 56 % cykla till sin arbetsplats/skola på 15 minuter.

De nationella riktlinjerna för fysisk aktivitet är 30 minuter per dag eller 150 minuter i veckan så om fler gävleborgare börjar cykla till och från arbete/skola kommer ohälsan minska i länet.  

Läs här för att se cykelpotentialstudien i sin helhet: Cykelpotentialen i Gävleborg
(Microsoft Power BI).