Vi ställer om
Under och efter följderna av pandemin upplevde vissa branscher, exempelvis företag inom besöksnäringen, en betydande minskning av intäkter. Dessa blev tvungna att hitta nya affärsmodeller och utveckla nya affärsidéer för att klara av omställningen som detta innebar.
Projektet Vi ställer om har haft fokus på att stötta näringslivet att möta effekterna av pandemin och påskynda små och medelstora företags omställning och utveckling till att bli mer innovativa, digitaliserade och internationaliserade. Att stärka företags konkurrenskraft är centralt för en fortsatt positiv utveckling för det regionala näringslivet i Gävleborg.
– I samband med pandemins utbrott insåg Region Gävleborg och de företagsfrämjande aktörerna i länet att något extra behövde ske. Vi behövde stötta näringslivet att ta sig starkare ur pandemin och projektet Vi ställer om blev en del av svaret, berättar Lina Andersson, projektledare, Region Gävleborg.
Fyra arbetspaket med olika aktiviteter
De aktiviteter, metoder och modeller som projektet har innehållit har bidragit till att öka företagens förmåga att både ta till sig kunskap och sedan implementera den i sina verksamheter. Deltagare i projektet har erbjudits processtöd för hållbarhet med fokus på social och miljömässig hållbarhet, närmare bestämt mångfald och inkludering, samt den gröna omställningen. Både företag och det företagsfrämjande systemet i regionen har fått ta del av insatserna.
Vi ställer om har bestått av fyra arbetspaket som erbjudit olika aktiviteter:
- Förstärkt företagsrådgivning.
- Fördjupad företagsrådgivning digitalisering och hållbarhet.
- Stärkt innovationsrådgivning.
- Koordinering, samverkan och lärande.
Totalt deltog 318 företag i projektets insatser varav 94 var nya företag. De uppgifter som deltagande företag har lämnat visar att 27 procent av företagen ägdes av kvinnor, 44 procent av män och 11 procent samägdes av kvinna och man. Övriga har inte angivit kön på den som står som registrerad företagsägare. Det är främst företag med mellan 0-–15 anställda som deltagit och de har haft det gemensamma behovet att utveckla sin verksamhet.
Anpassning till företagets specifika behov
De aktiviteter som har genomförts har utgått från det aktuella företagets specifika behov, vilket har varit mycket uppskattat av deltagarna. Projektet har erbjudit kunskapshöjande insatser med fokus på produktutveckling, digitalisering och affärsutveckling, exempelvis kurser i Google My Business och Tripadvisor. Företag har kunnat få personlig coachning utifrån den egna situationen och behovet, till exempel hur de kan använda sociala medier och andra digitala verktyg i syfte att öka sin försäljning.
För att rusta företagen att bättre kunna möta den gröna omställningen och få kunskap om hur mångfald och inkludering kan bidra till att öka konkurrenskraften, har ledarskapsutveckling och processledning erbjudits. Ett antal företag har också erbjudits ett koncept för att jobba med innovationsutveckling i sin verksamhet. Inom projektet har även modeller för att mäta processmognad samt verktyg för utveckling av hållbarhet tagits fram.
Vi ställer om har under projekttiden genomfört omvärldsbevakning och analyserat läget i näringslivet i riket, men mer specifikt i Gävleborg. Dessa analyser och rapporter kommer efter projektets slut fungera som ett värdefullt underlag för framtida utvecklingsarbete.
Ett samverkansprojekt under tre år
Vi ställer om var ett treårigt samverkansprojekt som genomfördes av Region Gävleborg tillsammans med regionala samverkansaktörer; Faxepark Söderhamn, Gävle innovation Hub, Hudiksvalls Hydraulik kluster, Högskolan i Gävle, RISE Hudiksvall och Sandbacka Science Park. Projektet pågick mellan maj 2020 och april 2023.
Coronakrisen och företagens situation (pdf)
Vi ställer om har erbjudit över 300 företag kompetenshöjande insatser och personlig coachning utifrån deras specifika behov. I denna film sammanfattar projektledaren Lina Andersson projektet och företagen Gavle Central Konferens och Upplev Järvsö berättar om sitt deltagande.