Extravak och förstärkning

Vägledning och information om extravak och förstärkning.

Vägledning/arbetsbeskrivning för extra tillsyn eller ständigt närvarande personal (extravak).

Beskrivning

Innan du börjar ditt arbetspass ska du ha rapport om patienten av tjänstgörande sjuksköterska. I rapporten ska ingå information varför patienten behöver extra tillsyn. Det är viktigt att du talar om för sjuksköterskan om det är arbetsuppgifter som du inte klarar eller känner dig osäker på. Sjuksköterskan är din arbetsledare under arbetspasset.

Du ska alltid bli avlöst för rast, gör upp med sjuksköterskan om detta vid arbetspassets början.

Kontroller så som ex. blodtryck, puls, och medvetandegrad utförs efter beslut från sjuksköterskan. Tänk på att rapportera förändringar till ansvarig sjuksköterska.

Förvissa dig om hur larmet fungerar! Närvaro är aktiverad när du är på patientrummet.

Tänk på att mobiltelefon ej får användas i direkt omvårdnad och alltid ska vara satt på ljudlöst. Mobiltelefon får endast användas vid rast.

Arbetsuppgifter som utförs kontinuerligt under hela dygnet

• Blodtryck, puls, och medvetandegrad kontrolleras efter beslut från sjuksköterskan.
  • Tänk på att rapportera förändringar till ansvarig sjuksköterska.
  • Vätskelistor och/eller vändscheman ska fyllas i.
  • Microvändningar kontinuerligt under dygnet samt vändning enligt schema på sängliggande patienter.
  • Tänk på att hålla torrt och rent i sängen.
  • Tänk på att samtala med patienten och under dagtid aktivera
  • I dina arbetsuppgifter ingår också att hålla rent och snyggt på vårdrummet och patienttoaletten.

Arbetsuppgifter på morgonen

• Sköta patientens hygien, hjälp med avtvättning eller eventuellt duscha patienten
  • Hjälp ev patienten med påklädning och vid behov byte av kläder
  • Munvård på patienten
  • Inspektera patientens hud och vara uppmärksam på eventuella trycksår
  • Om patienten inte är fastande, ge frukost, stötta, mata och uppmuntra om så behövs.
  • Aktivera patienten, ta med gående patienter på en promenad. Sängliggande patienter är i behov av muskelgymnastik. Ta hjälp av fysioterapeut.

Arbetsuppgifter förmiddag

• Aktivering av patient. Oroliga patienter blir ofta lugnare om de får komma upp och röra på sig
  • Mellanmål, ge patienten näringsdryck och/eller annat att dricka
  • Vilostund för patienten

Arbetsuppgifter lunch

• Hjälpa patienten med måltiden, stötta, mata och uppmuntra om så behövs.

Arbetsuppgifter eftermiddag

• Aktivera patienten. Oroliga patienter blir ofta lugnare om de får komma upp och röra på sig
  • Vilostund för patienten
  • Mellanmål, ge patienten näringsdryck och/eller annat att dricka
  • Får patienten besök av anhöriga fråga då om de vill att du stannar kvar på rummet eller om de vill vara ensamma.

Arbetsuppgifter middag

• Hjälpa patienten med måltiden, stötta, mata och uppmuntra om så behövs.

Arbetsuppgifter kväll

• Hjälp patient med avtvättning efter önskemål och behov
  • Munvård på patient
  • Byte av skjorta och vid behov sängkläder
  • Inspektera patientens hud och vara uppmärksam på eventuella rodnader/trycksår

Arbetsuppgifter natt

• I möjligaste mån ska patienten få sova i lugn och ro
  • Har patienten svårt att röra sig, gör lägesändringar/microlägesändringar under natten
  • Tänk på att ljus från skärm eller mobiltelefon kan störa patientens sömn. Tidning eller bok är ok att läsa om patienter sover. Det är inte tillåtet att ha hörlurar i.

Vägledning/arbetsbeskrivning för förstärkningspass

Beskrivning

När du börjar ditt arbetspass ska du delta på rapporten som sjuksköterskan och undersköterskan har. Här ska framgå vad som förväntas av dig under ditt arbetspass. Det är viktigt att du talar om för sjuksköterskan om det är arbetsuppgifter som du inte klarar eller känner dig osäker på.

Sjuksköterskan är din arbetsledare under arbetspasset.

Vid varje avslutat pass ska du rapportera till ansvarig sjuksköterska/undersköterska hur dagen har varit för patienterna. Det är viktigt att du som förstärkning för en dialog med personalen under hela arbetspasset.
Det är även viktigt att du som förstärkning vet vad basal handhygien innebär.

Arbetsuppgifter som utförs kontinuerligt under ditt arbetspass

• Vara vårdlagen behjälpliga i handräckning, exempelvis vid larm från patientsal.
  • Utföra delegerade arbetsuppgifter så som;
    • NEWS
    • Vikt
    • Blodsocker
    • Bladderscanner
    • Blodtryck
    • Puls

Tänk på att rapportera förändringar till ansvarig sjuksköterska.

• Dela ut frukost, lunch och middag till patienterna. Matbrickorna ska sedan samlas in. Ge stöd i måltidssituationen om nödvändigt.
  • Vätske-, urin- och kalorilistor ska fyllas i.
  • Urinmätning samt tömning av kateter.
  • Hjälpa patienter med hygien, på- och avklädning, munvård och byte av inkontinensskydd. Var uppmärksam på eventuella trycksår.
  • Hjälpa till vid förflyttning och vändningar av patient. Vändscheman ska fyllas i.
  • I dina arbetsuppgifter ingår också att hålla rent och snyggt på vårdrummen och patienttoaletter. Tänk på att sprita kontaktytor i salen så som handtag, säng, sängbord mm.