Språk och tonalitet
Region Gävleborgs språk och tonalitet ska vara inkluderande, tydligt och professionellt. Språket ska vara enkelt att förstå och anpassas efter målgruppen, och vi uttrycker oss sakligt och transparent för att spegla vår roll som en trygg och förtroendeingivande samhällsaktör.
Myndigheter, kommuner, regioner och annan offentlig verksamhet har ansvar för språkanvändningen i sin verksamhet. Det regleras av språklagen (2009:600) som bygger på de språkpolitiska mål riksdagen beslutat om. Det handlar ytterst om demokrati och tillgänglighet: att alla ska ha tillgång till och rätt att förstå vad som står i svenska myndigheters texter.
Klarspråk för förståelse och förtroende
Klarspråk är myndighetstexter skrivna med ett vårdat, enkelt och begripligt språk. Vi som arbetar i Region Gävleborg och skriver i jobbet ska använda klarspråk. Det gäller oavsett om du skriver kallelser, mötesanteckningar, underlag till viktiga beslut, nyheter på intranätet, veckobrev från chef till medarbetare, mejl till kollegor eller samarbetspartners eller annat.
Klarspråk står för ett klart, tydligt och mottagaranpassat språk. Det är dessutom bra för tillgängligheten.
Klarspråk ger
- mindre risk för missförstånd (och tid som hade behövts för att reda ut missförståndet kan läggas på annat = effektivt och kostnadseffektivt)
- bättre kommunikation med mottagarna = bättre bemötande = ökad tillit
- ökad rättssäkerhet och bättre tillgänglighet för fler i samhället
- ökat förtroende för avsändaren och hela Region Gävleborg.
Utgå från mottagarens förförståelse och från textens syfte i en viss målgrupp. Då och först då kan du räkna med att dina texter gör verklig skillnad.
Genom att använda ett tillgängligt språk i vår kommunikation stärks vår organisation och vårt varumärke.