Digital tillgänglighet

Region Gävleborgs kommunikation ska vara tillgänglig och det ska vara lätt för användaren att hitta relevant information i våra digitala kanaler.

Digital tillgänglighet innebär att texter ska vara lätta att läsa, innehåll kan förstoras utan problem, och navigation ska fungera med tangentbord, röststyrning eller skärmuppläsning. Det är lagkrav att webbplatser, appar och dokument i offentlig sektor ska vara tillgängliga för alla.

För många kan god tillgänglighet vara helt avgörande för att de ska kunna ta del av information, utföra ett ärende eller delta i en dialog. Tillgänglighet är dock bra för alla, inte bara de som verkligen behöver det.

Lagkrav

Lagen innehåller bestämmelser som innebär att tjänster och information som en offentlig aktör tillhandahåller genom en webbplats eller mobil applikation ska vara tillgänglig. Sådan digital service ska uppfylla kraven att vara

  • möjlig att uppfatta
  • hanterbar
  • begriplig
  • robust.

Region Gävleborg måste följa Europaparlamentets direktiv (EU) 2016/2102 om tillgänglighet för offentliga webbplatser och mobila applikationer, samt den svenska lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.

Mer information

Om lagen | Digg
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1
Webbriktlinjer – DIGG (Myndigheten för digital förvaltning)