Digital tillgänglighet
Region Gävleborgs webbplatser ska vara tillgängliga och hjälpa användaren att hitta relevant information. Det innebär att tjänster och innehåll ska vara enkla att nå, säkra och fungera för alla, oavsett funktionsförmåga.
Digital tillgänglighet innebär att texter ska vara lätta att läsa, innehåll kan förstoras utan problem, och navigation ska fungera med tangentbord, röststyrning eller skärmuppläsning. Det är lagkrav att webbplatser, appar och dokument i offentlig sektor ska vara tillgängliga för alla.
Vad är digital tillgänglighet?
Digital tillgänglighet säkerställer att våra tjänster och information fungerar för personer som:
- inte kan se eller har begränsad synförmåga
- inte kan uppfatta färg
- inte kan höra eller har begränsad hörsel
- inte har talförmåga
- har nedsatt finmotorik eller rörelseförmåga
- har skakningar
- har känslighet för flimmer
- har kognitiv nedsättning, sjukdom eller diagnos. Exempelvis adhd, demens eller autism.
Lagkrav
Region Gävleborg måste följa Europaparlamentets direktiv (EU) 2016/2102 om tillgänglighet för offentliga webbplatser och mobila applikationer, samt den svenska lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.
Mer information
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1
Webbriktlinjer – DIGG (Myndigheten för digital förvaltning)
Funka – sammanställning av lagar och regler
#############################
URSPRUNGSTEXT
Våra webbplatser är utformade för att möta målgruppernas behov och följa krav på tillgänglighet, från tydlig struktur och lättläst innehåll till funktionalitet som fungerar för alla personer oavsett funktionsvariationer eller inte. Med digital tillgänglighet säkerställer vi att information och tjänster är öppna och användbara för så många som möjligt, och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra upplevelsen för våra användare.
Region Gävleborgs webbplatser är alla användarcentrerade och fyller ett tydligt syfte och behov för avsedda målgrupper. Webbplatserna är moderna, har ett aktuellt innehåll och en design som är godkänd ur tillgänglighetsperspektiv.
Webbplatsernas målgrupper
Regiongavleborg.se – Invånare, presumtiva invånare och anställda, press och media, näringsliv och etablerare.
Samverkanswebben – De som har kontakt med Region Gävleborg i sin yrkesutövning. Exempelvis privata vårdgivare eller kommuner.
Plexus – Medarbetare inom Region Gävleborg.
1177.se – Invånare som vill hitta vårdgivare och läsa om sjukdomar och hälsa.
Målgruppernas behov och prioriteringar
Målgruppernas nytta av den information som publiceras styr prioriteringarna. Den information som publiceras ska underlätta för användarna.
Regionwebben ska ge invånare information om Region Gävleborg som organisation, arbetsplats, regional utveckling och vägledning till vård på 1177.se. Information i andra kanaler som annonser, utskick och meddelanden hänvisas till webbplatsen för mer information.
Plexus ska ge medarbetare stöd i sitt arbete och sin anställning samt information som berör dem och arbetsplatsen.
Samverkanswebben ska hjälpa användarna att utföra sitt uppdrag som samverkanspartner. Region Gävleborg kan ställa krav på sina samverkanspartners att de exempelvis ska följa en rutin. Då är det på samverkanswebben som rutinen finns.
1177.se ska ge invånare information om vård och hälsa samt hitta kontaktuppgifter till vården. Där finns också inloggning till e-tjänsterna på 1177.se.
Utseende och struktur
Webbplatserna följer Region Gävleborgs visuella och auditiva identitet. 1177.se har en nationell grafisk profil, se 1177.se/material.
Tillgänglighet
Alla Region Gävleborgs webbplatser ska vara tillgängliga. Med det menas att information och tjänster ska gå att nå, det vill säga servern ska vara åtkomlig, filformatet läsbart, säkerheten god, prestanda acceptabel och så vidare. Men också att information och tjänster ska kunna användas av alla människor oavsett till exempel funktionsvariation.
För att alla ska kunna ta del av den information som publiceras på Region Gävleborgs webbplatser så behöver alla som jobbar med kommunikation jobba med tillgänglighet.